G-2LH5X6K299

Wybierz swój język

 

 

Pytania otwarte i ich konstrukcja za pośrednictwem zaimków pytających

 
 
Pytania otwarte to językowe konstrukcje, mające za cel uzyskanie informacji od odbiorcy. W odróżnieniu od pytań zamkniętych angażują naszych rozmówców, którzy skłonni są wtedy udzielać nam szerszych informacji. W sprzedaży bezpośredniej powodują, że klient najpierw się zastanawia, zanim odpowie. Bardzo często sami będziemy mogli zauważyć, że po zadaniu dobrze przygotowanego pytania otwartego nasz rozmówca przechyla się do tyłu, biorąc głęboki oddech. Wynika to z  tego, że został zaskoczony pytaniem, które wymusiło na nim podzielenie się szerszymi informacjami na jakiś temat.

Stosowanie pytań otwartych zachęca klienta do aktywnej rozmowy i artykułowania swoich potrzeb. Na bazie własnych doświadczeń zauważyłem, że zadając pytania tego typu zwiększa się nasza pewność w rozmowie. Pewność ta maleje za to w przypadku tych klientów, którzy już na samym początku rozmowy próbują krytykować nasze produkty oraz często nas samych. Wszystkie techniki i działania, których celem jest zwiększenie naszej pewności w rozmowach sprzedażowych, są przeze mnie szczególnie zalecane.

Pytania otwarte pozwalają naszym klientom:

- otworzyć się bardziej,

- podzielić się swoimi spostrzeżeniami w danej sprawie,

- opisać swoje dotychczasowe doświadczenia,

- wyrazić swoje oczekiwania i plany,

- podzielić się własną wiedzą na dany temat,

- przedstawić swoje opinie,

- stworzyć atmosferę pełną szacunku.

Z punktu widzenia korzyści dla samych sprzedawców stosowanie pytań otwartych pozwala:

- zminimalizować stres,

- angażować klienta w rozmowę,

- rozpoznawać potrzeby,

- uświadamiać potrzeby, których klienci nie są świadomi,

- przenosić ciężar rozmowy na klienta,

- sugerować produkty i rozwiązania, które będą optymalnie dopasowane do potrzeb klientów,

- kontrolować przebieg rozmowy poprzez koncentrowanie się na notatkach i skrypcie,

W chwili, kiedy nasz klient zaczyna się swobodnie wypowiadać się na jakiś temat, sprzedawca może bez większych problemów korzystać z wcześniej przygotowanych materiałów (notatniki, cenniki, katalogi itp.)

- bardziej koncentrować się na rozmówcy,

- rozwijać umiejętności słuchania innych,

Dobre pytanie otwarte spowoduje, że klient podzieli się z nami swoimi potrzebami i  spostrzeżeniami, co skłoni nas do intensywnego słuchania.

- umiejętnie prowadzić notatki,

Początkowo możemy się zastanawiać, co łączy zadawanie pytań z prowadzeniem notatek. Ilość informacji, których dostarczy nam nasz rozmówca w efekcie zadania pytania otwartego, może nas zaskoczyć. Prowadząc szkolenia sprzedażowe, kiedy to zwykłem nagrywać ćwiczenia metodą odgrywania ról, okazywało się, że nasz mózg nie jest w stanie skutecznie zapamiętać wszystkich tych informacji. Początkowo wydaje się nam, że odnotowujemy wszystkie potrzeby naszych rozmówców, niemniej odsłuch pokazuje nam, że klient odkrył przed nami pewne informacje, do których nie byliśmy w stanie powrócić. Możliwość prowadzenia notatek powstaje wskutek zadania dobrego pytania otwartego. Zadając pytania zamknięte, w zasadzie nie mamy co zapisywać.

- rozwijać naszą empatię,

Wiele mówi się empatii handlowej. Sprzedawcy, którzy potrafią wejść w rolę klienta, osiągają więcej, co wiąże się z zastosowaniem skutecznej metody sprzedaży. Nie można rozwijać umiejętności empatycznych, jeżeli nasz model badania potrzeb nie jest oparty na zadawaniu pytań otwartych.

- standaryzować proces obsługi poprzez budowę własnych skryptów (scenariuszy),

Nasze eksperymentowanie z zadawaniem pytań otwartych spowoduje, że z każdą kolejną próbą będzie nam łatwiej zadać skuteczne pytanie. Umiejętność ta będzie szczególnie przydatna przy standaryzowaniu naszych rozmów osobistych i telefonicznych. Dodatkowo będziemy mogli wykorzystać ją w szkoleniu współpracowników oraz w kierowaniu zespołem innych ludzi.

- demaskować klientów roszczeniowych i tych, którzy i tak najprawdopodobniej nigdy nie kupią naszych produktów.

 

 

 

Zwróćmy uwagę na to, że zaimków pytających w pytaniach otwartych jest mniej, niż w pytaniach zamkniętych. W zasadzie do dyspozycji mamy zaimki co oraz jak w jego odmianach: jaki, jaka, jaką.  Z kolei zaimki dlaczego wraz ze skróconą formą czemu sugeruję zastępować co wraz z bliskoznacznymi: na co, po co, jaka.  Z jakiej przyczyny zdecydowałem się na pomijanie zaimka dlaczego? 

 

 Pytania otwarte rozpoczynającego od zaimka Co.

Przykład 1.

„Co jest dla Państwa najważniejsze w podjęciu współpracy z taką firmą jak moja?”

Przykład 2.

„Na co zwracacie Państwo uwagę przy wyborze nowych dostawców?”

Przykład 3.

„Co może sprawić, że zdecydujecie się na rozpoczęcie współpracy z nową firmą?”

Przykład 4.

„Po co (a korzystniej: w jakim celu?) stosujecie takie rozwiązania produktowe?”

Przykład 5.

„Co Pan ma na myśli, mówiąc o sprawnej logistyce? Jakie konkretne parametry Pana interesują?”

Przykład 6.

„Co Pan rozumie konkretnie przez pojęcie solidnego dostawcy?”

Przykład 7.

„Rozumiem, że cena może być istotnym dla Pana parametrem negocjacyjnym, a na co jeszcze, oprócz cen, może Pan zwrócić uwagę?”

 

 

Pytania otwarte rozpoczynające się od zaimka Jak

Przykład 1.

„Jak wygląda sprawa przesłanej propozycji dla Państwa?”

Zadając to pytanie prosimy klienta o udzielenie informacji o wynikach naszych wcześniejszych rozmów. Wymusza ono udzielenie szerszych informacji.

Przykład 2.

„Jakie ustępstwa z naszej strony mogłyby Państwa zainteresować, abyśmy mogli usiąść ponownie do rozmów?”

Przykład 3.

„W jaki sposób możemy spełnić Państwa wcześniejsze oczekiwania?”

Przykład 4.

„W jaki sposób możemy zabezpieczyć Państwa wcześniejsze oczekiwania?”

Przykład 5.

„W jakim celu stosujecie takie produkty?”

Przykład 6.

„W jaki sposób możemy wesprzeć Państwa firmę w odsprzedaży naszych produktów?”

Przykład 7.

„W jakim celu stosujecie takie produkty?”

 

Możemy jednak również angażować naszych klientów w udzielenie szerszych odpowiedzi poprzez doprecyzowanie naszych pytań.

 

Więcej o umiejętności rozpoznawania potrzeb za pośrednictwem pytań otwartych przeczytasz w książce Krzysztofa Czupryńskiego "Sztuka sprzedaży w praktyce- praktyczny poradnik szkoleniowy" Książka techniki sprzedaży

 

 

SZKOLENIA SPRZEDAŻOWE W JĘZYKU POLSKIM I ANGIELSKIM

 

 

 

Nasze szkolenia w innych krajach

 

 

 

Wydawca książek w języku polskim i angielskim

 

 

 

 


WIZJA

Mamy aspiracje by stać się najlepszą  firmą doradczo-szkoleniową specjalizującą się tylko i wyłącznie w szkoleniach  sprzedażowych.  Wykorzystując  nasze osobiste praktyczne doświadczenie wyniesione z wielu branż jesteśmy ekspertem w prowadzeniu profesjonalnych szkoleń. handlowych.

 

 

VISION

We have aspirations to be the best sales training company.

Using our sales personal practice  experience, which has been taken away from many trades, we are experts in professional trainings.

 

 

 

 MISJA

Pragniemy inspirować  przede wszystkim do zmian zachowań handlowych osób prywatnych, wszelkich instytucji oraz przedsiębiorstw. Ogólnie  rzecz mówiąc: wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób zetknęli  się w swoim życiu ze sprzedażą. Doradzamy w sposób praktyczny. Poprzez nasze efektywne programy i sesje szkoleniowe pomagamy naszym klientom zwiększyć ich zyski . Z jednej strony uczymy jak bronić się przed manipulacjami w sprzedaży, z drugiej jednak sami ich nie stosujemy. Istotna jest dla nas etyka w biznesie. Począwszy od drobnej sprzedaży detalicznej po negocjacje wielomilionowych kontraktów  w branżach technicznych dajemy praktyczne „know-how” dopasowane do  realiów. rynkowych. 

 

MISSION

 

We want to inspire You. Above all, to change individuals, every institution and companies trade’s behaviours. Generally speaking: everyone, who touched with sales, no matter what way. We advise in practice. Through our effective programs and trainings we help our customers to increase their incomes. On the one hand, we learn how to defend aganist sales manipulations. On the other hand, we ourselves do not use it.

 

Business ethics is very important to us. Starting in small retails sales and finishing in big millions contracts in technical sectors we give You practice „Know-How” suitable to Your reality.

Our coach and advisor team are people possessed practical experience in sales.